Social Media Strategie

Een social media strategie is een omschrijving van de wijze waarop we bepaalde doelen willen bereiken met de inzet en het gebruik van social media. Dat klinkt eenvoudig, maar het opstellen van een social media strategie is in de praktijk niet zo makkelijk getuige de moeite die veel merken hebben met het doelmatig inzetten van social media.

Belangrijk bij iedere strategie, dus ook een social media strategie, is het vastleggen van een doel en een doelgroep; wat willen we bereiken en wie willen we bereiken. Alle activiteiten die we ontplooien hangen hier vanaf. Wanneer we weten wat we willen bereiken (doel) en wie we willen bereiken (doelgroep) kunnen we ons buigen over de vraag hoe we dat gaan doen. Welke middelen hebben we en hoe gaan we die zo effectief (de juiste dingen doen) en efficiƫnt (de dingen juist doen) mogelijk inzetten. In het geval van een social media strategie is dan een belangrijke vraag welke social media kanalen de doelgroep gebruikt en welke soort berichten deze doelgroep aan zal spreken.

Vragen die bij het opstellen van een strategie tevens van belang zijn, zijn vragen met betrekking tot budgetten en capaciteiten, zowel intern als extern. Maar ook hoe bepaald wordt of de strategie werkt en succesvol is. Meten blijft weten. Voor een sociale media strategie gaat het dan om de capaciteiten en competenties van medewerkers om bij te dragen aan de sociale media activiteiten en om de budgetten voor bijvoorbeeld adverteren en het inschakelen van partners. Ook zijn eventuele richtlijnen of policies van belang. En natuurlijk de tools om de resultaten van de activiteiten te meten.

Het woord strategie stamt overigens uit de oudheid. Het is een samenvoeging van de Griekse termen ‘stratos’, dat leger betekent en ‘agein’, dat leiden of leiding geven betekent. De vroegere definitie van strategie is dan ook ‘het slim inzetten van het leger om de oorlog te winnen’. Tegenwoordig houdt het kortweg in: een plan om je doel te bereiken.